24x36.pl

FOTOGRAFIA | GRAFIKA | WEB DESIGN

 

O NAS i o 24x36mm

czyli nie tylko autopromocja... 

Gdzie tkwi siła formatu 24x36mm ? 

Tak więc 24x36mm to wielkość (format) zdjęcia rejestrowanego przez aparat małoobrazkowy na standardowej 35mm taśmie filmowej umieszczonej w światłoszczelnej kasecie.

Pierwotnie format 24x36mm zwany był również formatem leikowskim gdyż pierwszy raz wprowadzono go w roku 1925 w aparacie firmy Leica. Sam aparat został skonstruowany wcześniej, bo w roku 1914 przez Oskara Barnecka. Jeszcze przed pierwszą wojną światową powstało ok. 12 konstrukcji aparatów fotograficznych wykorzystujących film 35mm.

Popularność małego obrazka sprawiła, że aparaty te zaczęto wyposażać w systemy wymiennej optyki co znakomicie roszerzyło ich zdolność do rejestrowania obrazów w najrozmaitszych sytuacjach - pojawiły się obiektywy szerokokątne, długoogniskowe, teleobiektywy, wreszcie obiektywy zmiennoogniskowe typu zoom. Wystarczyło zastosować wkręcane pomiędzy korpus a obiektyw dedykowane pierścienie pośrednie aby wykonać zdjęcia makro. Aparaty małobrazkowe stawały się coraz bardziej wszechstronne i zaawansowane technicznie.

W rezultacie tej trwającej ponad 70 lat ewolucji aparat małoobrazkowy osiągnął swoją dzisiejszą, dojrzałą postać. Szeroka gama wymiennej optyki w połączeniu z doskonałymi parametrami korpusu takimi jak podgląd kadru przez obiektyw przy pełnym otworze przysłony, wbudowany pryzmat pentagonalny i samopowracające lustro, precyzyjna migawka i szeroki zakres możliwych czasów ekspozycji, zaawansowane systemy pomiaru światła przez obiektyw, rozbudowana automatyka sterowania podłączonyni lampami błyskowymi, precyzyjne systemy automatycznego nastawiania ostrości i wiele innych rozwiązań sprawiły, że aparat małoobrazkowy w formie lustrzanki jednoobiektywowej stał się nadzwyczaj wszechstronnym narzędziem.

Tak więc zasadniczym atutem formatu 24x36mm w jego najbardziej dojrzałej postaci - lustrzanki jednoobiektywowej, jest jego UNIWERSALNOŚĆ.
Zależnie od zamiarów fotografującego i od zastosowanego osprzętu, doskonale sprawdza się w większości zadań fotograficznych - od fotografii prasowej i reportażu, po fotografię studyjną.

Wielu użytkowników tradycyjnego formatu 24x36mm uległo pierwszej fascynacji fotografią cyfrową i szybko porzuciło swój dawny sprzęt "przesiadając się na cyfrę" z powodów rozmaitych - fascynacji nową technologią lub po prostu kierując się wymaganiami pracodawcy (jak np. fotografowie prasowi).
Osobiście długo opierałem się fotografii cyfrowej i w rezultacie wybrałem model pośredni - swoją przygodę z fotografią tradycyjną zakończyłem posiadając Nikona F5 oraz skaner Nikon Coolscan 4000 ED który pozwalał mi na digitalizację klatki 24x36mm z rozdzielczością 4000dpi. Oznaczało to możliwość uzyskania z klatki o wielkości 24x36mm cyfrowego obrazka o wielkości ok. 20,5Mpx (megapikseli). Oczywiście jego jakość zależała od rodzaju użytego materiału światłoczułego, jego drobnoziarnistości, jakości użytej optyki oraz warunków ekspozycji.

Cały ten proces miał jednak mankamenty - nie można przecież zapominać o kosztach (poczynając od zakupu filmu, poprzez jego obróbkę po naświetleniu, do wykonania odbitek) i o czasie. W tym również o czasie skanowania - a przecież bardzo często właśnie czas jest najistotniejszym parametrem - np. w fotografii prasowej. Patrząc z obecnej perspektywy, niewątpliwie proces pozyskiwania zdjęcia (szczególnie w formie cyfrowej) z negatywu lub slajdu był długotrwały i kosztowny.

Czytaj dalej:

WIĘCEJ O NAS: - niebawem :))

  • Tadeusz Pękacz
  • Tadek Pękacz Jr
  • Nasi klienci

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Proponujemy włączenie trybu pełnoekranowego podczas przeglądania tej witryny - zobaczysz więcej.

 

© 24x36.pl  2012-   Wszelkie prawa zastrzeżone

 

 

NOTE: This site is based on malihu's - Sideways Fullscreen Image Gallery script - Thanks a lot!
Trwa ładowanie...
Aby zobaczyć inne ilustracje - klikaj