24x36.pl
FOTOGRAFIA | GRAFIKA | WEB DESIGN
O NAS i o 24x36mm
czyli nie tylko autopromocja...
Gdzie tkwi siła formatu 24x36mm ?
Tak więc 24x36mm to wielkość (format) zdjęcia rejestrowanego przez aparat małoobrazkowy na standardowej 35mm taśmie filmowej umieszczonej w światłoszczelnej kasecie.
Pierwotnie format 24x36mm zwany był również formatem leikowskim gdyż pierwszy raz wprowadzono go w roku 1925 w aparacie firmy Leica. Sam aparat został
skonstruowany wcześniej, bo w roku 1914 przez Oskara Barnecka. Jeszcze przed pierwszą wojną światową powstało ok. 12 konstrukcji aparatów fotograficznych
wykorzystujących film 35mm.
Popularność małego obrazka sprawiła, że aparaty te zaczęto wyposażać w systemy wymiennej optyki co znakomicie roszerzyło ich zdolność do rejestrowania
obrazów w najrozmaitszych sytuacjach - pojawiły się obiektywy szerokokątne, długoogniskowe, teleobiektywy, wreszcie obiektywy zmiennoogniskowe
typu zoom. Wystarczyło zastosować wkręcane pomiędzy korpus a obiektyw dedykowane pierścienie pośrednie aby wykonać zdjęcia makro.
Aparaty małobrazkowe stawały się coraz bardziej wszechstronne i zaawansowane technicznie.
W rezultacie tej trwającej ponad 70 lat ewolucji aparat małoobrazkowy osiągnął swoją dzisiejszą, dojrzałą postać. Szeroka gama wymiennej optyki w połączeniu z doskonałymi parametrami korpusu takimi jak podgląd kadru przez obiektyw przy pełnym otworze przysłony, wbudowany
pryzmat pentagonalny i samopowracające lustro, precyzyjna migawka i szeroki zakres możliwych czasów ekspozycji, zaawansowane systemy pomiaru światła przez obiektyw, rozbudowana automatyka sterowania
podłączonyni lampami błyskowymi, precyzyjne systemy automatycznego nastawiania ostrości i wiele innych rozwiązań sprawiły,
że aparat małoobrazkowy w formie lustrzanki jednoobiektywowej stał się nadzwyczaj wszechstronnym narzędziem.
Tak więc zasadniczym atutem formatu 24x36mm w jego najbardziej dojrzałej postaci - lustrzanki jednoobiektywowej, jest jego UNIWERSALNOŚĆ.
Zależnie od zamiarów fotografującego i od zastosowanego osprzętu, doskonale sprawdza się w większości zadań fotograficznych - od fotografii prasowej
i reportażu, po fotografię studyjną.
Wielu użytkowników tradycyjnego formatu 24x36mm uległo pierwszej fascynacji fotografią cyfrową i szybko porzuciło swój dawny sprzęt "przesiadając się na cyfrę" z powodów rozmaitych - fascynacji nową technologią lub po prostu kierując się wymaganiami pracodawcy (jak np. fotografowie prasowi).
Osobiście długo opierałem się fotografii cyfrowej i w rezultacie wybrałem model pośredni - swoją przygodę z fotografią tradycyjną zakończyłem posiadając Nikona F5 oraz skaner Nikon Coolscan 4000 ED który pozwalał mi na digitalizację klatki
24x36mm z rozdzielczością 4000dpi.
Oznaczało to możliwość uzyskania z klatki o wielkości 24x36mm cyfrowego obrazka o wielkości ok. 20,5Mpx (megapikseli).
Oczywiście jego jakość zależała od rodzaju użytego materiału światłoczułego, jego drobnoziarnistości, jakości użytej optyki oraz warunków ekspozycji.
Cały ten proces miał jednak mankamenty - nie można przecież zapominać o kosztach (poczynając od zakupu filmu, poprzez jego obróbkę po naświetleniu, do wykonania odbitek) i o czasie. W tym również
o czasie skanowania - a przecież bardzo często właśnie czas jest najistotniejszym parametrem - np. w fotografii prasowej. Patrząc z obecnej perspektywy, niewątpliwie proces pozyskiwania zdjęcia
(szczególnie w formie cyfrowej) z negatywu lub slajdu był długotrwały i kosztowny.
Czytaj dalej:
- cz. 1 Co było przed 24x36mm ?
- cz. 2 Jak przebiegała ewolucja aparatów formatu 24x36mm ?
- cz. 4 Co dalej z formatem 24x36mm ?
WIĘCEJ O NAS: - niebawem :))
Tadeusz Pękacz Tadek Pękacz Jr Nasi klienci
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Proponujemy włączenie trybu pełnoekranowego podczas przeglądania tej witryny - zobaczysz więcej.
© 24x36.pl 2012- Wszelkie prawa zastrzeżone